Les noves necessitats socials han impulsat la creació de nous llocs i perfils professionals. El personal auxiliar d’atenció a persones en situació de dependència respon a assistir aquelles persones que per edat, discapacitat o malaltia necessitin un ajut o suport a la seva vida diària, proporcionant així atenció sociosanitària i una millora en la seva qualitat de vida. Aquest servei a la dependència es pot oferir a institucions i domicilis i té una gran varietat de sortides laborals.
- Sortides laborals
- Cuidador/a de persones en situació de dependència a centres institucionals i/o domicilis.
- Gerocultor/a
- Governant/a i subgovernant/a de persones en situació de dependència en institucions
- Assistent d’atenció domiciliària a pisos tutelats de gent gran o de persones amb discapacitat
- Auxiliar a centres de dia, d’oci i temps lliure o centres ocupacionals per a persones amb discapacitat
- Assistent d’atenció domiciliària
- Funcions i competències
- Organitzar, preparar i controlar la gestió domèstica
- Atenció assistencial (rutina d’higiene, suport en necessitats fisiològiques, canvi de roba, supervisió de menjars…)
- Atenció educativa (foment dhàbits dautonomia personal i independència)
- Atenció física
- Atenció psicosocial (acompanyament a la persona per influir de manera positiva en la salut i l’estat d’ànim, ajudes tècniques, de comunicació i tecnològiques)
- Manteniment i potenciació de l’autonomia de les persones
- Realitzar tasques de manteniment i neteja a domicilis particulars.
- Organització de la gestió econòmica de la vida diària
Per poder treballar en aquest àmbit cal complir una sèrie de requisits formatius per poder adquirir els coneixements teoricopràctics del sector.
A continuació us deixem una guia de la formació necessària:
- Graus mitjans (Formació professional): Els graus mitjans proporcionen un títol de tècnic/a del grau i consten de dos anys (2000 h) de formació entre coneixements tècnics i pràctics que permeten conèixer a fons la professió.
- Tècnic/a en atenció a persones en situació de dependència (substitueix el tècnic/a en atenció sociosanitària)
- Cures auxiliar d’infermeria
- Certificat/habilitació: des del 31 de desembre de 2017 s’obren una sèrie de criteris comuns a tot l’estat per poder proporcionar una habilitació professional si no disposes de cap títol dels anteriorment esmentats però tens experiència. Podeu demanar una de les dues modalitats d’habilitació:
Excepcional:
- si comptes amb una experiència laboral d’almenys 3 anys i està acreditada i amb un mínim de 2000 hores treballades al sector.
- si comptes que has treballat i has realitzat un mínim de 300 hores de formació en els darrers 12 anys relacionades també amb el sector.
Títols i certificats (150 h) que permeten l’acreditació del certificat/habilitació:
- Títol oficial en auxiliar de geriatria, ocupacional, familiar, gerontologia…
- Títol en atenció sociosanitari/ària a persones dependents en institucions socials.
Si compleixes qualsevol d’aquests requisits pots optar als certificats següents:
- Certificat professional d’atenció sociosanitària a persones a domicili (600 h)
- Certificat en assistència sociosanitària a persones dependents en institucions (500 h)
Provisional:
- si no comptes amb les hores necessàries tant treballades com de formació. En aquest cas, l’habilitació t’exigeix una declaració de responsabilitat signada on et compromets personalment i professionalment a fer una formació o procés per acreditar les competències
Si esteu interessats a formar-vos en auxiliar d’atenció a persones en situació de dependència, són moltes les institucions públiques (portals d’educació de les diverses comunitats autonònomes d’Espanya) i privades que ofereixen una formació en diverses modalitats.
Dependentia en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament i els centres oficials de formació professional (FP) ofereix un pla planificat per a cada professional, perquè aquest obtingui una formació bonificada i acreditada del sector sociosanitari de la millor qualitat.
Paula Martinez, equip de Psicologia Dependentia